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자동차 냉매취급자격증 (*609 )2009년도 시험교재: 한글 번역분 : Online Learning Class and Practice.

heatingkim 2020. 1. 17. 07:30

자동차 냉매취급자격증 (*609 )2009년도 시험교재: 한글 번역분 : online Learning Class and Practice.

      


* 아쉽지만 해외 미세먼지에 대한 잘못전해지는 공해문제의 원인중의 하나인 지구상의 오존파괴및 지구 온난화 현상, 남의집 불구경하는듯한 전문인들의 무책임한 행동에 아쉬움이 남지 않을수 없읍니다.

* 나하나 잘먹고 잘살면 그만이라는 사고로 오늘도 이삿짐 센터의 불법적인 냉매 배관 쇠톱에 잘려나가며 냉매 배기 배출소리가 태평양 물건너 들려오며 저멀리 고향 동산이 미세먼지에 가리워져 보이지 않습니다.

* 하루 냉매배출량이 이삿짐센터에서 쇠톱으로 잘려나가는 량이 하루에 50 kg 에서 500 kg 이라 합니다.

* 우연한 기회에 교재정리중 미환경청 공기청정법 냉매회수 냉매취급자격증 자동차용 냉매 취급 시험교재및 문제집 (* 한개의 교재와 시험문제가 같이 편집 )을 발견하여 참고하시라 한글 번역 하여 올려드립니다.

* 10여년전 본 워싱턴냉동기술인협회 주관으로 자동차용 냉매취급자격증 시험을 치루던중 미주한인자동차 기술인 협회(* 존재여부 불투명 ?) 요구로 제3자를 통하여 시행하기도 하였으나 꾸준한 교육과 훈련 프로그램으로 실제 프로그램 (* #608/ 미환경청 공기청정법 냉매회수 냉매취급자격증 ) 실시로 지난 28여년간 약 1500여명의 자격증 소지 회원을 배출하게 되고 150여명의 국제공조 일급면허 시험 통과 일급면허 소지 졸업생을 배출하기도 하였읍니다.

* 지난 40여년간의 냉동공조 업계에 주위에서 도와주신 여러 선후배님들, 그리고 협회 유지에 수고하여 주신 임원 여러분들에게 다시 한번 감사의 말씀을 올려드립니다.

■ Ozone Depletion : 오존층 파괴.

이번에 다루는 환경문제는 자동차 에어컨 사용에서 발생하는 오존층 파괴와 지구상에 끼치는 현상을 이야기 하여 보려 합니다.

■ The Problem : 문젯점.

Developed in 1930, R-12 is a Chlorofluorocarbon (* CFC'S )compound also known by the name Freon-12. But, the refrigerant that was supposed to be safe, nontoxic, nonpoisonous, nonpolluting and inexpensive is reported to be creating a much greater problem for the environment than we could have imagined.

* 1930년경에 제조되기 시작한 CFC 계통의 냉매는 Freon-12 (* Du-pont회사 제품. )이라 부르기도 하며 , 안전하고, 위해성이 없으며, 독성이 없으며, 환경에 해롭지 않아야 하며 가격이 저렴하여야 하나 상상이외로 문제가 많은 냉매이기도 합니다.

The stratosphere is that part of the atmosphere between 7 and 30 miles above the earth.

Ozone in the stratosphere forms a most important shield against ultraviolet radiation.

* 대기상층권 이란 지구상 7~ 30마일 선상에 오존이 존재하면서 자외선에서 보호하여 주는 중요한 역할을 합니다.

■ Overview of Stratospheric and Atmospheric Ozone: 대기상층권의 오존과 대기권의 오존의 차잇점.


Ozone is an oxygen molecule O2, with an additional oxygen atom attached (* O3. )

오존이란 산소 (* O2)에 산소입자 (* O ) 한개가 덧붙여 있으며,

Ozone is an unwanted pollutant that is caused by the sun acting with air contaminants and producing smog. It is pungent and slightly bluish in color.

오존이란 필요하지 않은 환경저해 물질로 햇빛에 의하여 공기질 저하, 및 , 스모그 현상, 그리고 악취를 발생하며 약간의 푸른 색갈을 띄우기도 합니다. (* 미세먼지/공해현상의 시초 ? )

Fortunately, about 90% of the ozone is located in the stratosphere, and it's forms a natural layer that absorbs ultraviolet (* UV ) rays from the sun, acting as a shield against UV radiation.

그러나 90%의 오존층은 대기상층권에서 태양을 통하여 생성되는 자외선을 걸러주는 역할을 하기도 하며,

A reduction in ozone in the stratosphere could result in long-term increases in Skin cancer,
Catarats, and possible damage to the human immune system.

오존층 파괴로 길게는 피부암, 녹내장, 인류의 균에 대한 저항력을 감퇴시키고,

Excessive ultraviolet radiation can also affect the growth and reproduction of photoplankton, which is based of the marine food chain.

대량의 자외선 침투로 바다에 서식하는 프랑크톤 생식현상에 영향력을 끼쳐 어종이 줄거나 하기도 합니다.

■ Stratospheric Ozone Depletion.

Ultraviolet light breaks the Chlorine away from the CFC molecule, then Chlorine then steals an oxygen atom from Ozone molecule, this is the ozone depletion process.

Causing a breakdown of the protective shield that we depends on, This is a global problem.

오존층 파괴로 CFC 계통 냉매의 염화수소가 오존층의 산소입자 하나를 빼앗기면서 분해 현상으로 해를 주기도 합니다.

■ Effects on the Environment.

■ Effects on human health.

■ Skin Cancer.

■ Catarats.

■ Immune system.

■ Sources of CFCs

■ Montreal Proctocol.

■ Predicted Shortage of CFC-12. (* R-12. )

■ Refrigerant Recovery

** 미주환경청 공기청정법 냉매회수 냉매취급자격증 교재/규제사항이 중복되는 사항은 설명을 올리지 않기로 합니다. 필요한 사항은 앞서 올려진 #608 사항 참조하시기 바랍니다.



■ Refrigerant Purity Standards for CFC-12. (* R-12. ): R-12의 순수성분 검증.

* Recycled refrigerant can not be exceed the levels of contaminants as specified by the Society of Automotive Engineers (* SAE )J1991. (* R-12. )

* 자동차 에어컨 회수 /재활용 냉매에 대한 질적인 검증은 자동차기술인협회에서 정하는 J-1991 조례를 따르기로 하며 아래와 같은 조건을 준수하여야 합니다.

● Moisture: 15 ppm by weight.

● Refrigerant Oil: 4000 ppm by weight.

● Non-condensibles gases (* Air. ): 330 ppm by weight.

(* 습기 : 15 ppm/무게, 냉매오일 함유 : 4000 ppm/무게, 불응축성물질//공기 포함: 330ppm/무게. )


Regulations and Legislation : 규제사항및 조례.

■ Clean Air Act. (* CAA ) -- Environmental Protection Agency (* EPA. ) 40 CFC R. -- Part 82.

미환경청의 공기청정법 이란 40 CFC R- Part 82조항을 이야기 하며,

● Definitions:

○ Motor Vehicle : Any vehicle that is self propelled and designed for transporting persons or property on a street or highway , including but not limited to passenger cars, light duty vehicles, and heavy duty vehicles.

* 자동차란 : 사람이나 짐운반에 사용하는 자동차, 승용차, 화물차, 중화물차를 포함하여 이야기 하며,

○ Motor Vehicle air conditioners : Refer to " mechanical , vapor -compression refrigeration equipment used to cool the driver or passenger compartments of any motor vehicle.

* 자동차에어컨이란 공조기 콤푸사용하여 운전자 혹은 승객의 편의를 위한 냉방을 이야기 합니다,

NOTE: Section 609 certifications required for working on motor vehicle air conditioning systems.

(* 노트: 자동차에어컨 부분 일하려면 섹션 609 자격증 소지를 필수로 합니다,. )

○ Refrigerant : Refers to " any Class I or Class II Substance used in a motor vehicle air conditioners. R -134a and alternative refrigerants must be covered after November 15, 1995.

(* Class I, II 사용 자동차에어컨 냉매는 1995년 11월15일이후 대체냉매로 R-134a 사용을 필수로 합니다, )

○ Service for consideration : being paid to perform service, whether is is cash, credit, goods , or services, This includes all services except that done for free.

(* 자동차에어컨 서비스란 무료가 아닌 서비스 댓가로 현금, 신용카드, 물물교환, 혹은 댓가성 서비스를 받고 하는 행위를 이야기 하며, )

○ Service involving refrigerant : " any service during which Discharge or release of refrigerant from the vehicle's air conditioners to atmosphere can be expected to occur. "

(* 자동차 에어컨 서비스할때의 냉매취급으로 대기배출이 예상되는 모든작업이 규제의 대상,.,. )


■ Prohibitions: 위반사항,

Effective August 13, 1992 , no person repairing or servicing motor vehicles may perform any service on a motor vehicle air conditioners involving the refrigerant for such air conditioners.

* 1992년 8월 13일이후 어느 누구도 자격증 소지 없이는 자동차에어컨 수리에 관련되는 서비스나 수리를 할수 없습니다.

(* 참고: 미주에서는 관련조항 #609 자동차 냉매취급자격증 없이는 영업을 할수가 없도록 하고 있기도 합니다. 일반 에어컨서비스도 #608 냉매취급자격증 없이는 취직을 할수 없으며 냉매구입을 할수도 없읍니다. )




1. without properly using approved recycling equipment.

NOTE: This equipment must meet SAE J1991. and 2099 Standards.

2. unless such person has been properly trained and certified by an EPA-APPROVED program.

(* 1. 인증받은 회수기/재활용 기계 사용하지 않을 경우,

2. 미환경청 인증 교육훈련을 받을 경우.

노트: 회수기 /재활용기기는. SAE-J1991 및 2099 규격에 맞아야 합니다. . )

Additionally, " Effective November 15, 1992, no person may sell or distribute, or offer for sale or distributuion, any Class I or Class II Substance that is suitable for use as a refrigerant in a motor vehicle air conditioners and that is in a container containing less than 20 pounds of such refrigerant to any person unless that person is properly trained and certified. p.8.

덧붙여 1992년 11월15일이후에는 어느 누구도 함부로 취급자격증 없이 냉매를 팔고 사거나 배달하는것을 금지하며. Class I , II 자동차에어컨 냉매는 20파운드 미만의 냉매구입이 자격증소지자에 의하여 가능하며, 기타 미환경청 인증 교육훈련을 받은자 (* #608 냉매취급자격증 소지자 )에 한하여 가능하기도 합니다.

아세요 ?

아직도 아무나 냉매를 길거리에서 면허없이 자격증없이 판매하거나 , 무겁다고 작은통 (?) 나누어 담거나, 쓰고난 냉매탱크 아무데나 슬그머니 버리는 행위는 환경법 (* 608/7조 )에 의하여 벌금 $25,000.00
징역 5년이하에 처할수 있으며 신고한 사람에게 껀수당 $10,000.00의 보상금을 줄수도 있읍니다.

아직도 냉매회수기/환수기 없이 냉매 대기 배출및 퍼징이란 엉터리 작업으로 스스로 미세먼지 일으키는 당신은 벌금에 징역 5년 감수하셔야 할듯. 아세요. ? 당신이 지구환경 파괴의 주범이란 것를 !!!!!


■ Process Definition: 작업에 대한 정의.

Recover: To remove refrigerant in any condition from a system and stored in an external container. The refrigerant must then eityer be recycled on site , or shipped off site for reclamation.

(* 냉매회수: 서비스할 에어컨 냉매의 질적인 문제에 관계 없이 외부 탱크로 옮기는 작업을 이야기하며
현장에서 재사용하기 위한 작업을 하거나 전문가관에 보내여 재활용/재회수하도록 합니다. )

아세요 ?

오래전부터 자동차 냉매회수및 재활용을 동시에 활용할수 있는 전문기계가 활용되여 냉매에 별문제가 없는경우 동시가동하는 냉매회수기를 사용하기도 하며 정확한 량까지도 측정하여 재충전할수도 있읍니다, )

Recycle : To reduce contaminants in used refrigerant by oil seperation with single or multiple passes through devices such as replaceable filter dryers, which reduce moiture, acidity and particulate matter.

The service technician must be trained in the operation of these systems and know how to apply them. Education and proper test equipment will be the key to successful recycling program.

(* 냉매재활용: 회수한 냉매를 오일분리, 및 몇개의 필타 사용하여 수분제거, 산성분제거 및 기타 이물질. 제거하여 재사용하려는 작업을 이야기하며,

냉매를 다루는 기술자는 냉매회수/재활용 기계를 다룰줄알아야 하며 교육과 훈련 과정을 거쳐야 합니다. )

Reclaim : To Reprocess refrigerant to new product specifications by means that may include distillation. Chemical analysis of the refrigerant is required to assure that appropriate products specifications are met. The term usually implies use of procedures available only at reprocessing or manufacturing facilities.

(* 회수한 냉매를 새것과 똑같이 주정과정을 거치고 분리과정을 거쳐 같은 화학 성분조성및 필요성분과 같은 조건을 갖추도록 하며 전문기관및 제조공장에서 할수 있도록 합니다. )

● EPA has approved " recovery only " equipment which recovers but does not recycle refrigerant. The ruling grants technicians flexibility in meeting Section 609 standards by requiring them only to recover the material and then either recycle it on site or ship if off site for reclamation.

(* 미환경청에서는 현장사정에 따라 " 냉매회수 " 만을 작업하는것을 인정하기로 하며 섹션 609에 따른 회수작업후 같은장소에서 재활용작업 혹은 전문기관에 보내여 작업 할수 있도록 합니다. )

● Off site reclamation must meet Air-conditioning and Refrigeration Institute (* ARI. ) Standard 700-1993 specifications of purity.

(* 냉매재활용/회수 작업은 미공조협회 표준 700-1993 순수레벨에 맞아야 합니다. )

*** 며칠전 해외 전문월간지 발행인이 보내주신 새로히 개장한 Reclaiming Facility 사진 보내주신것 감사 드립니다. 아쉬운것이 있지만 환경보호에 많은 도움이 되기를 기원하여 봅니다.

아세요 ?

한여름 자동차 에어컨 냉매 모자라는것 보충하여 충전하는것 불법인것 아시지요 ?

일반 가정용 에어컨 냉매보충도 수리 교체없이 재충전 하는것도 불법인것 아시지요 ?


국내법이 없다구요 ?

국제 환경보호 회담장에서 의결된 사항은 국제적인 사안이라 모두가 지켜야할 사항이랍니다.

누설부분 수리 및 교체후 더이상 누설사항이 없다는것을 서류작성 보고해야 할 의무가 세계인으로서 지켜야할 의무사항이란것 아세요 ?

(* 오늘도 해외 미약한 재판관은 취중운전으로 세번이나 교통법 위반에 살인까지 저질은 사람에게 술취해 심신이 미약한 상태의 행위와 뉘우치는 (?)기색이 있어 무죄라는 까무러칠 사회에 사시니, 냉매불법 대기배출에 눈하나 깜작 안하시겟지요. )

* 미환경청 SNAP 사항 참조.



■ Equipment Used in Recovery and Recycling.: 냉매회수 사용 기계.

A recovery machine in its simplest form consist of a control valve (* vapor passage, or liquid Metering device ), oil separator, evaporator, compressor, condenser, and a container for holding the recovered refrigerant.

(* 냉매회수기 자체의 내용은 간단하게 기체잠금밸브, 액체계량/팽창밸브 및 오일 분리기, 기화기, 응축기로 구성되며 외부 탱크가 준비되어야 합니다. )

Termination of the recovery process is generally accomplished with automatic low pressure controls. After initial shutdown, residual evaporation of refrigerant in the system may developed a positive pressure. A secondary recovery can be initialized to recover more refrigerant.

냉매회수기 사용은 저압자동 복귀 스윗치, 그리고 압력재복귀시에 재차 회수기 가동하여 요구하는 진공실시를 필수로 하여야 합니다.


■ Refrigerant Recovery Guidelines.

(* 냉매회수기 사용 방법. )


● Refrigerant should be removed from a system as a liquid.

● Removal rates for recovery units will vary due to refrigerant types, the temperature of the surrounding air, and system connections.

● Refrigerant hoses should be of top quality with good sealing gaskets.

● Quick disconnect fittings will help reduce any refrigerant losses when removing hoses.

● Recovery units usually have sight glass that will indicate the condition of the refrigerant after passes through the oil trap and both filters.

(* 냉매회수는

1) 냉매액상으로 하여 속도를 빠르게 하며,

2) 냉매종류에 따라 회수 속도가 다를수도 있으며 주변환경및 호스의 크기에 따라 다를수도 있기에,

3) 호스사용시에 쉽게 연결 혹은 띠였다할때 누설이 없도록 한 장치를 필수로 하며,

4) 화수기 자체에 유면계 혹은 수분/산성여부 표시 및 필타성분에 관리를 중요시 하기도 합니다.

Moisture indicators are usually found with in the sight glass to indicate the moisture content of the refrigerant or the condition of the filters.

Always remember the refrigerant recovery unit must contain the same refrigerant as that which is being removed.

* 아세요 ?

한개의 회수탱크에는 오직 한가지 냉매만 회수 사용.



■ Changing Recovery Unit Filters. : 필타 교체.

● Filters installed as part of a recovery unit should be replaced as required by the manufacturer.

(* 자동차에어컨 서비스 및 회수에는 주로 한가지 냉매를 사용하지만 제품화사 설명서를 위주로 필타교체 를 하기로 하며, )

● Filters should be replaced sooner if any of the following conditions exist :

○ High acid level is in compressor oil.

○ Moisture indicators showing " wet " or " caution " when recovery unit is not in
operation.

○ Flow rate is significantly reduced.

(* 필타교체는

1) 빠를수록

2) 오일에 산성성분이 높은 경우

3) 수분량이 높거나 경고사항인 경우

4) 냉매흐름 속도가 느린 경우,


■ Changing Storage Tanks. (* 회수 탱크 교체 )

● When the storage tank is full, most recovery units will shut down automatically.

The tank must be replaced before the unit can be started. The replacement tank
can be started. The replacement tank can contain refrigerant but must not be full.

(* 80% of volumn, or, 60% of weight. )

(* 회수탱크 량이 차면 자동으로 가동중지 하여야 하며, 탱크교체 (* 주로 잔공처리한 탱크 사용, )를 필수로 하며, 량우로는 80%, 무게로는 60%를 넘지 않도록 , )

● Never mix refrigerants.

(* 냉매는 서로 다른 종류와 섞지 않아야 하며. )



■ Recovery and Recycling Equipment Safety.: 냉매회수 안전사항.

● Units should be operated only by qualified and certified service technicians.

● Use only approved refillable storage cylinders. (* DOT not use disposable cylinders. )

● Do not overfill refrigerant cylinders (* 80% net maximum. )

● Do not mix refrigerants.

● Wear Safety glasses and gloves.

● Use in a well ventilated area.

(* 안전사항:

1) 교육훈련 받은 자격증 소지자에 의한 가동.

2) 검증받은 화수탱크 사용.

3) 규정량을 넘지 않아야 하며.

4) 다른 냉매와 섞지 않아야 하며.

5) 안전경및 장갑착용.

6) 환기시설이 양호한 곳. )



● DO not expose CFC-12 (* R-12 ) or any other refrigerant to open flames because
they can decompose into hydrochloric and/ or Hydrofluoric acids. When inhaled,
these gases are very harmful, and toxic.

(* 냉매는 불꽃에 닿지 않아야 하며, 독성을 발생하여 인체에 해롭거나 해를 끼치기도 합니다. )


■ Society of Automotive Engineers Inc. (* SAE. ) Standards.

(* 자동차기술인 협회 기본 조례. )



● Recovery /recycling for CFC-12. (* R-12 )

Use guide lines: SAE J1989. J1990, J1991, J2209.



● Recovery -only equipment R-12 (* Chlorofluorocarbon )

Use Guideline : SAE J2209.



● Recovery /Recycle for HFC-134a. (* R-134a : Hydrofluoro carbon. )

Use guidelines: SAE J2099, J2197, J2210, J2211.



● Recovery only Equipment (* R-134a. )

Use guideline: SAE J1732.



● Recovery/Recycle Equipment for both CFC-12 and HFC-134a.

Use guidelines : SAE J2211, J1989, J1770.


(* 위에 올려드리는 조항은 자동차에어컨 기술인 협회 요구사항으로 시험문제로 출제되기에 참고삼아 올려봅니다. )



■ Service Procedures: 서비스 순서.


* 최근 시중에 많이 사용되는 자동차에어컨 서비스 냉매회수기는 복합용으로 냉매회수및 재생 그리고 재충전할수도 있는 최신기계 사용도 하고 있으며, 냉매회수만 하는 작업도 인정하여 주기에 참고하시기 바랍니다.

● J1989 Recovery/ Recycle Service Procedures for R-12 //CFC-12.

1) Shut-off valves are required within 12 inches (* 30 cm ) of service hose ends.

Close valves and connects hoses to vehicle air conditioning service ports.

2) Operate recovery equipment per Manufacturer's recommended procedure.

3) Start recovery process and operate unit until the vehicle system pressure is

reduced to a vaccum. Shut off recovery unit for 5 minutes. If system still has

pressure, repeat the operation until the vaccum level remains stable for a two

minute periond.

(* 예전방식인 R-12 냉매회수는 호스자체에 잠금밸브가 끝에서 12인치//30센티미터안에 자동/수동 잠금밸브가 있어야 하며, 제품설명서에 따른 작업과, 냉매회수 진공허용한도에서 한후에 5분정도 지나서도 압력이 상승한다면 재가동하여 요구 사항인 진공 처리하며, 또다시 작동중지후 2분내에 변화가 없다면 중지하도록 합니다. )


● Recover/Recycle Service Procedures from J2211. (* HFC-134a//R-134a. )

1) Verify the vehicle air conditioners has refrigerant pressure.

(* If no pressure is present in the system, do not use the recovery unit. )

2) Reduce system pressure until a minimum of 4 inches of vaccum (* 102 mm )

has been achieved.

3) Heat may be applied if the system shows evidence of icing.

4) Determine the amount of lubricant removed during the refrigerant removing

process and add new lubricant.

(* R-134a 냉매회수의 경우 압력존재여부 확인, 회수기 가동 4인치 진공 규정을 지켜야 하고, 배관에 적상의 경우 열을 가하여 압력상승을 시도할수도 있으며 오일분리시의 량을 채워주어야 합니다. )

(* Discard used lubricant per applicable federal, state, and local requirements. )

* 중요한것은 회수한 냉매오일은 재사용 할수 없습니다.



● Purity of HFC-134a. (* R-134a ) SAE J2099.

HFC-134a, a Hydrofluoro carbon, , shall not exceed the following levels of

contamination:

• Moisture: 50 ppm by weight.

• Refrigerant Oil: 500 ppm by weight.

• Non-condensibles gases (* Air ) 150 ppm by weight.

* R-134a 냉매 순수성분 레벨은 수분. 50 ppm/무게, 오일 500 ppm/ 무게., 불웅축성 물잘 (* 공기 포함 ) 150 ppm/무게.


● Never use lubricant that has been removed from the system.

(* 냉매 오일 재사용은 불법입니다. )



■ Recovery /Recycle of Refrigerant Blends.

The December 1997, Final Rule established a standard for equipment that is designed

to recover- but not recycle - any single, specific blend substitute refrigerant.

(* 1997년 12월이후 대체냉매회수는 가능하지만, 재사용은 금지하며,


● Using Older Equipment to recover refrigerant blends.

EPA currently does not permit the recycling of blend refrigerants, once the recovery

equipment has been used for the above purpose, it cannot be used again to recover

uncontaminated CFC-12, or. HFC134a.

(* 미환경청에서는 대체냉매 재활용을 금지하며 상한냉매 //contaminated를 회수한 경우, 같은 회수기로는 새로운 냉매//CFC/HFC 회수를 할수 없읍니다. )



● Using New Equipment to recover refrigerant blends.

Technicians can use a new pieces of EPA-APPROVED equipment to recover -- but not

recycle-- any single, specific refrigerant blends. EPA regulation published in December

1997 includes an appendix describe the standards that this new equipment must

meet.

(* 1997년 12월에 발표한 미환경청 조례사항으로 새로운 냉매회수기 사용은 회수만이 가능하며, 규정에 맞는 사항에 맞아야 한다 합니다. )

(* 제한이유는 인증받지 않은 회수기 안전문제및 질적인 문제발생 단속. )


● Blend Recycling.

As of June 1, 1998, EPA allows recycling of refrigerant blends used in motor vehicle air

conditioning systems (* MVAC'S ) provide that

a) Recycling equipment meets a new Underwriters Laboratories (* U.L. ) Standard

(* Standard 2964. ) and

b) Refrigerant return to the vehicle from which it was removed.

The only exception is for fleets of vehicles with a common owner, may be moved

among vehicles within such a fleet, on June 1, 1998.

(* 1998년 6월1일이후 미환경청에서는

@ 자동차 에어컨용 냉매회수기및 재활용기계의 표준국 기준 제품. (* U.L. Standard 2964. )이어야 하며

@ 회수냉매의 재사용을 허가하며, 대형회사의 각자동차의 회수냉매를 같은장소, 차량에 사용할수도 있다 허용하기도 합니다.



Prevention of Cross-Contamination : 냉매 혼용 방지.

Measures must be taken by the service technician to assure Cross-Contamination does not occur while servicing an automotive air conditioning system. Cross contamination can result in chemical reaction of substances within the system., Lubrication problems leading to components damage, and decreased performance.

자동차 수리기술자는 냉매사용에 혼용작업방지를 하여야 하며, 혼합시의 화학반응과 윤활문제가 발생하거나 고장을 유발할수 있기에 주의하여야 합니다.

During system charging, the specified weighed-in amount and approved type of refrigerant for the system must be installed without substitution. While replenishing oil, the specified oil for a given refrigerant must be charged into the system.

시스템 충전시에 무게충전및 같은 종류의 냉매사용 확인 그라고 대체할수 없으며, 필요 냉매오일은 다른 종류로 교체할수 없읍니다.

In service practice, if a recovery machine is attached to a Cross-Contamination system and that crossed refrigerant charge is recovered, then recovery machine must be cleaned and filters and dryers replaced.

새로운 규제에 의하면 상한냉매를 //cross contaminated refrigerants 사고로 회수한 경우, 반듯이 회수기 청소및 필타교체를 필수로 합니다.


The contaminated recovered refrigerant must be lebeled as " crossed and picked up for destruction or recycled. "

상한 냉매를 회수한 경우 반듯이 레벨에 " 교차냉매/폐쇠 혹은 재활용하여야 한다 "라는 표시를 하여야 합니다.


SAE standard J2209 specifies hardware requirements, preventing Cross-Contamination through installation of specified fittings.

SAE 표준 J2209규격에 교차냉매회수 방지책으로 특수 Fitting을 설치하여야 합니다.

Standard J2209 states, " The equipment Discharge or transfer fitting shall be unique to prevent the unintentional use of extracted R -12 to be used for recharging auto air conditioners.

J2209규정에 의하면 R-12 교차 충전방지를 위한 fitting설치를 자동차에어컨에 설치하며,

Refrigerant and oils left in gauge manifold and Service hoses can be major source of system contamination.

사용하던 호스나 게이지에 냉매오일이 남아 있지 않도록 하며,

When servicing R-134a, it is imperative that care can be taken to assure that air and moisture contamination to Polyalkylbenzene Glycol (* PAG. ) oils to be kept to an absolute minimum.


R-134a 냉매사용시에 공기나 불응축성 이물질이 들어가지 않도록 PAG 오일 사용 최소화 하여야 합니다.

PAG lubricants readily absorbs moisture when left exposed to open conditions. To prevent moisture contamination, keep all containers or hoses tightly closed and tightly sealed when not immediately being used.

PAG 계통의 냉매오일은 쉽게 수분을 흡수하기에 항상 사용후 뚜껑을 반듯이 잠그도록 하여야 하며,

Oil impermeable gloves are required to prevent lubricant and refrigerant contacting skins.

오일이 피부에 닿지 않도록 강한 고무장갑 사용을 하도록 합니다.


■ Handling Contaminated and Unfamiliar Automotive Refrigerants.

(* 불분명한 냉매취급및 상한냉매 취급주의. )


■ Identifying Refrigerants.

(* 냉매종류 확인. )

■ Recovery of Contaminated or Unfamiliar Refrigerant.

(* 불분명하거나 상한 냉매 회수 방법. )

■ Storage and Disposition of Contaminated or Unfamiliar Refrigerants.

(* 불분명한 냉매및 상한 냉매 보관. )


Refrigerant Containers : 냉매 탱크/컨테이너.


■ Refrigerant Transfer :

(* 모든 회수 탱크/재사용 할수 있는 컨테이너는 반듯이 마교통부 인증 혹은 U.L검증 제품사용을 규정하며 회수탱크는 적어도 27인치 진공 처리하며, 재충전시 80%룰을 적용하게 됩니다. )


■ Recovered and Recycled R-12 Contaminent. :

(* 회수한 R-12 재사용 여부는 실외온도 65도화씨/18.3도 섭씨에 12시간 보관한후에 74 Psig// 5.2 kg/sq.cm 압력 유지 여부에 따라 결정하기로 합니다. p.14. T-1 참조. )


■ Recovered and Recycled HFC-134a Containment :

(* 회수한 R-134a 재사용 여부도 R-12와 동일하게 취급하며 65도화씨/18.3도섭씨에 12시간 보관한후에 69 psig/476 kg/sq.cm. 압력 유지 여부에 따라 결정하기로 합니다. )


■ Disposable Cylinders :

(* 아직도 해외에서 지켜지지 않는 중요대목이기도 하지요. 한번 쓰고 폐기처분하여야 하는 새로운 냉매 탱크/반환 할수 없는 탱크/컨테이너. (* DOT-39. )는 재사용할수 없으며 당국에 적발될 경우 , 벌금 $ 25,000.00에 5년의 징역에 처할수 있읍니다. 조항 VII/ 7조.

새냉매 사용후 미환경청이 지정하는 진공처리//빈통 표시하여 고철처리 하여야 합니다. p.15. )


■ Returnable /Reusable Cylinders. :

(* 냉매회수통은 DOT-4BA-300인증제품이어야 하며 기체/액체 두가지 밸브설치로 필요할때 기체/액체 회수가 가능하여야 합니다, )


■ Cylinders Used in Recovery /Recycling Operations.

(* DOT/ARI guidelines line 4BA 탱크는 회색 몸통에 노란색 손잡이 (* 10인치/30센티 ) 이어야 하며
알회용 탱크 재사용은 불법입니다. )




Safety: 안전사항.

■ Safety Handling of Recovered Refrigerant : 회수냉매 안전 취급 사항.

● 제품설명서 사용 필수.

● 안전장갑 착용 (* OSHA Approved/미직업 안전청 인증제품. )

● 불꽃에 닿지 않도록 하여야 하며 오일 누출 방지.

● 안전안경/고글, 구두착용 (* steel toe. ), 긴바지, 소매가 긴 셔츠 (* 비가연성 물질 ) 착용.

(* 최근 해외냉매회수 훈련사진에 올려진 복장이라면 미주에서는 작업장 출입금지 사항에 저촉되여 공사중지 복장이라 할수 있읍니다. Listed & Labeled //U.L.Listed. )

● 독성개스 흡입 방지 환기장치 필수.

(* 최근 방문한 훈련장에서 본 안전사항에 중요한 환기시설 (* Lower Ventilation )부족을 보게되고 도

피시설/방화문/스프링클러시설이 눈에 보이지 않습니다.

마치 4성급 마포소재 호텔에서도 화재발생시의 도피구 (* 두개이상. )및 휴대용 소화기 부실상태를

보게됩니다. )

● 전기 감전 사고 방지. (* Locked & Tag: 냉매회수 작업시의 감전사고 방지. )

● 냉매회수량 80% 필수.

● 운반시 안전수칙 , 바퀴달린 손수레 사용.

● 게이지, 호스 검증제품 사용 필수. (* Labeled & Listed, U.L Listed. )

● 기타 안전 작업 시설물 설치. (* Sign & Barrier. )

● 냉매회수탱크 교통부 인증 제품사용 필수.

● 냉매회수 탱크 냉매종류 표시및 무게, 숫자 표시 서류작성.

● 재회수/활용시 운반방법 시행.

● 회수탱크 안전수칙 재확인.



■ Stop -fill Switch.(* 가동정지 스윗치. )

(* 냉매회수기 가동 자동 장치 (* 80% ) 및 저압 감지 자동 , 고압 안전 가동중지 스윗치 재확인. )



■ Refilling Precautions: (* 재충전 주의 사항. )

(* 재사용 충전시의 안전사항. 새냉매 사용 탱크의 다른목적 사용 금지. 일회용 냉매탱크 새냉매//제조된 냉매. 서로 다른 냉매 혼용금지. 항상 저울사용 허용무게 사용. )


Refrigerants and Lubricants : 냉매와 오일.


■ HFC-134a:

(* R-12 대신에 사용하는. R-134a 냉매에 사용할 오일은 합성오일 사용으로 일반냉매오일을 사용할수 없으며 섞어 사용할수 없읍니다. )


■ Polyalkylene Glycol. (* PAG. ) Lubricants.

(* R-134a 에 사용하는 오일은 PAG//합성오일 사용으로 수분흡수율이 높기에 주의하여 사용하기로 합니다. )


■ Health Hazards.

(* 냉매흡입은 건강에 좋지 않기에 환기시설 설치 확인. (* 국제공조 일반사항 참조 ) 기타 안전사항 수착 조항 필수. )


Service Equipment and Specification: (* 장비와 세부사항. )

■ R-12 Service Hoses:

(* 구분하기 위한 색갈및 사이즈 SAE J2196. 저압호스: 푸른색, 검은색에 푸른색갈의 줄. )


■ R-134a Service Hoses.

(* SAE J 1296-R-134a// 저압호스 : 푸른색갈에 검은줄. )



■ Service Hose Fittings. (* 호스 끝에 달린 Fittings. )

* SAE J2197: R-134a : 1/2인치, 16 ACME 나사형.

* R- 12: 7/16인치 . 20 ACME 나사형.



* High side fitting. (* 고압 fitting. )

(* 교차설치 방지용으로 고압 16 mm 외관 사이즈. )

* Low side fitting. (* 저압 fitting )

(* 교차설치 방지용으로 저압 13 mm 외관 사이즈. )

* 서비스 충전/진공펌프 연결사용은 옵션사항으로 M14 × 15 ACME (* 퀵컨넥트/Push and Pull )


Service Guidelines: 서비스 가이드 라인.

** 아세요 ?

최근 변경된 미환경청 SNAP조례사항중 중요 아이템은 누설검증을 첫번째로하며 기술인의 의무사항으로 대기누출을 최소화하여야 할 의무를 가지게 됩니다.

아세요 ?

냉매누설 수리 없이는 냉매재충전 (* TOP-OFF )하는 행위는 불법입니다.


● Leak Testing: 누설 테스트,

누설테스트에 압축공기나 산소사용을 금지하여야 합니다. 잘못 냉매오알과 섞안경우 불꽃에 닿을 경우 폭발할 염려가 있으며 불응축성 물질이기에 공조부분에서는 사용하지 않습니다.

냉매를 누설검증용으로 사용할 경우 반듯이 화수하여야 하며 대기누출/배출시 공기청정법에 의하여 벌금 $ 27,500.00/ 건수당 처벌울 당할수도 있읍니다.


● Methods of Leak Detection: 누설검증 방법.

누설검증기 사용 혹은 구입시에 되도록 R-12 , R-134a 두가지 냉매를 검증할것울 요구하며, SAEJ1627 요구사항에 적합하여야 합니다.


● Trace Dyes:

누설 색소검증 사용시에 제품화사 허용 제품사용을 필수로 하며, 모든 수단과 방법을 허용한도내에 실시하도록 하여야 합니다.


● System Flushing:

현싯점 플러싱 (* 씻어냄 ?)방법은 미환경청 공기청정법에서 허용하지 않으며,



● Power Flushing:

내부 배관 사용 자체내의 씻어내는 작업은 허용하나 외부유출을 허용하지 않으며, 이유는 씻으려 하는 냉매가 잔류할 확율이 높기 때문에 미환경청 SNAP 규정에 따라 적용되기도 합니다.


● In-line filters :

배관내 필타/드라이어 설치 및 교체는 이물질 제거하려는 작업을 이야기하며 불응축성 물잘제거로 자동차에어컨 수리교체에 적용하여 사용하기도 합니다.


● Solvent Flushing:

배관 내부및 콤푸청소하기 위한 플러싱/액체사용 청소방법은 제품회사 허용원칙에 따라야 하며 요구사항에 따라야 합니다.



Refrigerant Blends and System Retrofitting : 대체냉매및 사스템 개조사항.


● Unique Fittings: 별도 Fitting.

* 별도로 구분하기위한 특수 fitting.


● Lebels.

* 별도로 구분하기위한 레벨 부착.


● Remove the Original Refrigerant.

* 원래 사용 냉매 회수.


● Barrier Hoses.

* 가존냉매 호스 누설방지 특수 호스 사용,



● Compressor Shut-off Switch.: 콤푸가동 중지 스윗치,

* 고압 안전 가동중지


● Retrofitting : 개조사항.

기존냉매의 화수사항과 대체냉매 혼합 사용 방지를 필수로 하며 SAE J1661 사항을 지켜야 합니다.


● Retrofitting from R-12 to R-134a & SNAP -Approved Blends:

* R-12 대체냉매로 환경청 공인 냉매 R-134a//J1661 사항 참조.



● Lubricants Retrofication. (* 윤활유 대체 사항. )

* 대체냉매는 가존하던 윤활유와 섞이지 않기에 인조오일 PAG 사용을 필수로 하여야 합니다.



EPA resources.

참조: epa.gov/ozone/title6/609.



*** 새로운 EPA SNAP 변경사항이 올려지는데로 새로운 냉매취급에 대한 교재 올려드릴수 있도록 하겠읍니다. 최근의 유럽형 냉매도 지구온난화에 영향을 준다하여 변경사항 으로 취급되기에 EPA 공고사항
알수 있도록 검색하여 볼 예정입니다.



*** 아셨어요 ?

생소한 자동차에어컨 냉매사용및 그에 대한 환경문제, 그리고 취급자격증 소유 필요 ?

올려드리는 시험문제 참고하시기 바랍니다.

참조: 국제공조일반사항. 미환경청 공기청정법 냉매회수 냉매취급자격증 자동차용 세미나및 교육훈련 프로그램. (* #609. )// 일반 냉매 취급자격증도 별도로 시행 #608.

*** 글 올려드리는 보조기사 (* 미환경청 인정 냉매취급자격증 세미나/시험 감독관 : F000143 ) 참고사항이나 교재및 인용 글들은 국제저작권 보호에 적용되기도 하기에 협조를 부탁드립니다.


*** All Copyright Protected and Reserved.

*** 기타 질문사항은 cafe.daum.net /hvac.cafe.daum.net

(* 미국냉난방이야기 란에 올려주시면 성의껏 답변드리겠습니다 ) (* 혹은 일반 게시판에 올려주셔도 됩니다. )

여러분들의 많은 질문 언제던지 환영합니다.